Monday, March 11, 2002

Siasat Nahas Sepanjang Apas - Lapangan Terbang Tawau

Utusan Malaysia
11-3-2002

Pada 15 September 1995, sebuah pesawat MH2133 jenis Fokker 50 kepunyaan Malaysia Airlines telah terhempas di lapangan terbang Tawau, Sabah mengorbankan 34 orang daripada 53 orang penumpang termasuk anak kapal. Nahas kapal terbang yang paling dahsyat dalam sejarah penerbangan Malaysia ini telah membuka mata semua pihak tentang perlunya sebuah lapangan terbang yang lebih panjang landasannya. Maka, 6 tahun selepas nahas Fokker 50, Lapangan Terbang Tawau yang baru yang menelan belanja RM228.34 juta telah beroperasi pada 1hb. Disember 2001.

Permintaan untuk pembinaan Lapangan Terbang Tawau yang baru telah disuarakan oleh penduduk Tawau lama sebelum nahas ini berlaku. Akan tetapi permintaan tersebut tidak diberikan perhatian yang serius. Oleh itu, apabila berlakunya satu tragedi ngeri yang mengorbankan 34 orang barulah cadangan ini diterima. Mahu tidak mahu kita terpaksa menerima hakikat budaya kita yang hanya akan mengambil sesuatu tindakan drastik setelah suatu tragedi berlaku. Kita cukup masak dengan pelbagai tragedi yang melanda negara ini sebelum sesuatu keputusan diambil sedangkan kita semua maklum bahawa pencegahan jauh lebih mujarab daripada pengubatan.

Mimpi ngeri penduduk Tawau belum lagi reda dengan Lapangan Terbang Tawau yang baru ini. Dengan beroperasinya lapangan terbang Tawau yang baru, babak hitam nahas F50 telah dilupakan orang. Akan tetapi, penduduk Tawau kini dihantui pula oleh kebimbangan baru.

Bagi menampung peningkatan lalulintas dari Bandar Tawau ke Lapangan Terbang Tawau yang baru sejauh 30KM, sebuah lebuhraya ‘double-carriage’ sedang dalam pembinaan. Lebuhraya yang menelan belanja RM88.2 juta ini dijangka akan mengatasi masalah kesesakan lalulintas di sepanjang Jalan Apas, jalan yang menghubungkan Tawau dengan Lapanagan terbang baru. Ia juga akan mengurangkan masa yang diambil dari Tawau ke Lapangan Terbang Tawau baru.

Apa yang menjadi kebimbangan rakyat Tawau ialah kerja pembinaan lebuhraya yang bermutu rendah serta pihak kontraktor yang tidak bertanggungjawab. Contohnya, tidak pernah berlaku dalam sejarah pembinaan jalanraya yang memperlihatkan jalan yang baru sahaja dibina dikorek dan ditampal berkali-kali. Kerja-kerja mengorek dan menampal yang terbelengkalai telah menyebabkan banyak kemalangan jalanraya dan meragut banyak nyawa.

Isyarat dan tanda jalan juga mengelirukan dan tidak diletakkan di tempat yang sesuai. Banyak jalan yang diletakkan betul-betul di hadapan sesuatu simpang tanpa memberikan masa yang cukup kepada pemandu mengetahui keadaan jalan di hadapan.

Ketua Polis Tawau sendirian mengakui kekeliruan isyarat jalan merupakan salah satu punca utama berlakunya kemalangan jalan raya seperti yang dilaporkan dalam akhbar Sea Hua Daily News pada 4hb. Februari 2002. Bayangkan kereta polis sendiri terlibat dalam kemalangan jalanraya disebabkan oleh kekeliruan tanda jalan.

Selain daripada itu, “lori hantu” atau “off-road” kepunyaan kontraktor juga dibiarkan berkeliaran dan menggunakan jalan raya yang sepatutnya dikhaskan untuk pengguna jalan raya. Pergerakan kenderaan pada kedua-dua belah lebuhraya tambah mengelirukan para pengguna jalan sedangkan hanya sebelah jalan sahaja dibuka kepada orang awam. Tanda jalan yang mengelirukan telah menyebabkan lalulintas sepanjang jalan ini tidak terkawal.

Kelalaian, kecuaian, kualiti kerja yang rendah serta sikap tidak bertanggungjawab kontraktor telah menyebabkan tidak kurang daripada 30 nyawa terkorban semenjak pembinaannya. Walaupun angka mangsa jalan raya dikumpul daripada kemalangan yang berlainan tetapi angka yang tinggi ini sudah cukup untuk menarik perhatian pihak berkuasa untuk mengambil tindakan yang segera agar tidak ada lagi mangsa baru terkorban.

Suatu perkara yang amat menyedihkan ialah semasa kunjungan Menteri Pengangkutan, Dato’ Seri Dr. Ling Liong Sik ke Tawau baru-baru ini, kemalangan di sepanjang lebuhraya ini langsung tidak dibangkitkan. Lebih menghairankan ialah kegagalan Menteri Pengangkutan sendiri memerhati mutu jalan serta isyarat jalan yang mengelirukan. Adakah kerana lawatan menteri semata-mata untuk mencari tapak sesuai mendirikan kampus cawangan Universiti TAR maka perhatian beliau tidak ditumpu kepada jalanraya yang sepatutnya menjadi urusan utama beliau walau di mana beliau berada?

Adalah satu rahsia yang diketahui umum bahawa projek pembinaan lebuhraya ini telah dialibabakan. Kontraktor yang ditawarkan kontrek langsung tidak mempunyai sebarang pengalaman dan kelengkapan. Sub-kontraktor hanya melekatkan label syarikat kontraktor utama bagi mengabui mata awam. Rata-rata juga mengetahui bahawa salah seorang pengarah dalam syarikat kontraktor utama mempunyai hubungan politik dengan menteri pengangkutan. Adakah dengan hubungan dan pengaruh tertentu maka keselamatan rakyat serta kualiti kerja boleh diabaikan?

Kami dengan ini meminta kerajaan menjalankan penyiasatan segera terhadap mutu kerja yang rendah dan sikap kontraktor yang tidak bertanggungjawab. Jika perlu, pihak Pencegah Rasuah juga perlu menyiasat hal ini. Janganlah kita menunggu tragedi baru berlaku untuk kita bertindak. Kita sendiri atau orang kesayangan kita mungkin menjadi mangsa kelewatan tindakan kita.

Kempen keselamtan jalanraya akan menjadi sia-sia jika penyelewengan pembinaan jalanraya dari awal lagi tidak diendahkan oleh mana-mana pihak yang berkuasa.


No comments: